Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки у запитаннях та відповідях
Нещодавно у Сокальській ДПІ Головного управління ДПС у Львівській області відбувся сеанс телефонного зв’язку «гаряча лінія» на тему «Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки у запитаннях та відповідях».
На запитання платників відповідала головний державний інспектор Марія Кохан.
Наводимо найактуальніші із запитань та відповіді на них.
Чому сума податку на нерухомість збільшується щороку?
Податок на нерухоме майно залежить від розміру мінімальної зарплати. У 2021 році він нараховується фізичним особам – власникам будинків, квартир тощо за 2020 рік, виходячи з розміру мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня 2020 року (4723 гривень).
Ставки податку на нерухомість встановлюються рішенням сільських і селищних рад – щороку до 1 липня – на наступний рік, і не мають перевищувати 1,5% розміру мінімальної зарплати.
Отже, навіть якщо орган місцевого самоврядування не змінить ставку податку, то розмір податку буде відрізнятися від попереднього року в зв’язку зі збільшенням мінімальної заробітної плати.
Як обчислюється податок на нерухомість якщо змінився власник протягом календарного року?
При переході права власності на об’єкт оподаткування від одного власника до іншого протягом календарного року податок обчислюється для попереднього власника за період з 1 січня цього року до початку того місяця, в якому припинилося право власності на зазначений об’єкт оподаткування, а для нового власника – починаючи з місяця, в якому він набув право власності.
Як звірити з контролюючим органом нарахований податок на нерухомість, якщо платник не погоджується з розміром площі житлової нерухомості, яка стала об’єктом оподаткування?
Відповідно до статті 266 Податкового кодексу України платники податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, мають право звернутися з письмовою заявою до контролюючого органу за місцем проживання (реєстрації) для проведення звірки даних щодо: об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, в тому числі їх часток, що перебувають у власності платника податку; розміру загальної площі об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності платника податку; права на користування пільгою із сплати податку; розміру ставки податку; нарахованої суми податку.
При виявленні розбіжностей між даними контролюючих органів та даними платника податків, платнику необхідно звернутись до контролюючого органу з оригіналами відповідних документів, зокрема документів, що підтверджують право власності на такий об’єкт. Контролюючий орган за місцем проживання (реєстрації) платника податку проводить перерахунок суми податку і надсилає (вручає) йому нове податкове повідомлення-рішення. Попереднє податкове повідомлення-рішення вважається скасованим (відкликаним).
Що робити, якщо фізична особа не отримала повідомлення-рішення про сплату податку, але є власником нежитлової нерухомості?
У такому випадку необхідно звернутися до органів податкової служби за місцем проживання (реєстрації) для проведення звірки даних, зокрема, щодо об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, в тому числі їх часток, що перебувають у власності платника податку.
Чи змінені понад нормові метри для сплати податку за нерухомість?
Ні, база оподаткування об'єкта житлової нерухомості, в тому числі їх часток, що перебувають у власності фізичної особи платника податку, зменшується на 60 кв.м для квартири або квартир незалежно від їх кількості та 120 кв.м для будинку чи будинків також незалежно від їх кількості. Для різних типів нерухомості, а також їх часток норма складає180 кв. м.
Пільги з податку для фізичних осіб не застосовуватимуться до об'єктів оподаткування, якщо їх площа перевищує п'ятикратний розмір неоподаткованої площі: для квартири –300 кв. м., для житлового будинку –600 кв. м, для різних типів об'єктів житлової нерухомості –900 кв. м.
Пільги також не нараховуватимуться на нерухомість, яку власники здають в оренду, лізинг, позичку чи використовують для бізнесу. Так, на пільги не мають права фізичні особи-підприємці, які зазначили своє житло як податкову адресу та працюють у власній квартирі чи будинку.
Який термін сплати податку за нерухомість та яка відповідальність для власника нерухомості?
Обов’язок щодо сплати податку виникає у фізичних осіб протягом 60 календарних днів з моменту вручення відповідного повідомлення.
У випадку, якщо контролюючий орган не надіслав податкове повідомлення-рішення у визначений строк, платники податку звільняються від відповідальності за несвоєчасну сплату податкового зобов’язання відповідно до пп.266.10.2 п.266.10 ст.266 Податкового кодексу України. Разом з тим, якщо Ви не отримали повідомлення-рішення через невідповідність податкової адреси із фактичним місцем проживання, слід негайно звернутися до податкового органу за місцем реєстрації для сплати належної суми податку та подати відомості про актуальне місце реєстрації.
У випадку прострочення сплати узгодженого податкового зобов’язання, передбачена відповідальність: при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов’язання, – у розмірі 5 відсотків погашеної суми податкового боргу; при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов’язання, – у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу.