Простір рівних можливостей: в Україні стартував Національний тиждень безбар’єрності
В Україні розпочався Національний тиждень безбар’єрності – щорічна інформаційна кампанія, яка триває з 19 до 25 травня. Її мета – привернути увагу до важливості створення інклюзивного середовища з рівним доступом до інформації та послуг для всіх громадян, незалежно від фізичних, сенсорних чи інших особливостей.
Національний тиждень безбар’єрності проводиться в рамках стратегії створення безбар’єрного простору в Україні до 2030 року, за ініціативи першої леді України Олени Зеленської. У квітні Кабінет Міністрів України оновив цю Національну стратегію та затвердив План заходів на 2025 – 2026 роки з її реалізації. Стратегія охоплює ключові сфери суспільного життя – освіту, охорону здоров’я, інфраструктуру, цифровізацію та комунікації.
Безбар’єрність не лише про комфортне фізичне середовище, йдеться про рівний доступ до контенту, зокрема для людей із порушеннями слуху, зору чи когнітивними особливостями. Оскільки медіа є ключовими джерелами поширення інформації, новин про освіту та культуру, для Національної ради важливе забезпечення інклюзивного, достовірного й позбавленого стереотипів медіаконтенту. Регулятор системно працює над тим, щоб український медіапростір був доступним і безпечним для всіх.
Національна рада активно співпрацює з громадськими організаціями, що представляють інтереси людей з інвалідністю. Спільно розробляються практичні рекомендації для медіа щодо:
- коректного і без упереджень висвітлення теми інвалідності;
- термінології;
- протидії дискримінаційним висловлюванням.
Регулятор також приділяє значну увагу підтримці медійників, які отримали інвалідність під час виконання професійних обов’язків – особливої актуальності це питання набуває в умовах повномасштабної війни. Нещодавнє дослідження Національної ради показало, що щонайменше 6% опитаних працівників медіа мають інвалідність, отриману під час роботи. Зважаючи на безпекову ситуацію та ризики, в яких доводиться працювати журналістам, особливо у прифронтових регіонах, реальна цифра, ймовірно, є вищою. Для посилення стійкості медіаорганізацій та їхньої спроможності працювати в напрямі інклюзії невдовзі за підтримки програми надзвичайної допомоги ЮНЕСКО для України буде запущено спеціальний проєкт «Стійкість та добробут українських медіапрофесіоналів у воєнний час».
Для оцінки рівня інклюзивності Національна рада проводить моніторинг медіасервісів. Фіксує позитивні зрушення: дедалі більше медіаплатформ впроваджують субтитри, переклад жестовою мовою та аудіоопис. Для отримання повної картини було проведено моніторинг використання субтитрів і жестової мови на телебаченні, що охопив 35 українських загальнонаціональних телеканалів.
Медіарегулятор започаткував проєкт «Компетентні медіа – демократичне і толерантне суспільство». Його мета – налагодити відкритий діалог між регулятором, медіа та громадськістю, щоби разом сприяти розвитку рівності, толерантності, різноманітності в суспільстві.
Протягом тижня по всій країні відбуваються обговорення, мистецькі акції та просвітницькі заходи, що об’єднують державу, громадські організації, бізнес і медіа. Особлива увага приділяється формуванню культури поваги до гідності кожної людини, незалежно від її віку, фізичних можливостей, статі чи соціального статусу.
З метою посилення інформаційної кампанії рекомендуємо вітчизняним радіокомпаніям розмістити в ефірі шість 15-секундних аудіороликів під умовною назвою «Національний тиждень безбар’єрності» як соціальну рекламу. Аудіоролики доступні за посиланням.